Jaké trendy a novinky se objevily na veletrzích v Paříži a Frankfurtu? Jak to na veletrzích chodí a jak vlastně čeští zákazníci přijímají trendy? O tom jsem si povídala s Markem Biersakem ze studia diamond design, které se zabývá řešením stínění v interiéru i exteriéru a nabízí mimo jiné také interiérové tapety.

Vím, že jste navštívili v poslední době veletrhy v Německu a v Paříži. Jaké přesně veletrhy to byly?
Ve Frankfurtu to byl Heimtextil a ve Stuttgartu to byl veletrh R+T. V Paříži jsme navštívili Paris Déco Off, což je výstava probíhající zároveň s Maison & Objet a odehrává se hlavně v showroomech známých značek.

Každá výstava má něco do sebe a něčím se odlišuje. Stuttgart je setkání spíše techničtěji zaměřené – pergoly, žaluzie, rolety apod., hlavně pro exteriér. Heimtextil je setkání dodavatelů textilu a tapet a Paříž to je design – třešnička na dortu. Paříž určuje styl, na Heimtextilu se projeví, jak se trend rozvine v konkrétních výrobcích a pak přichází na řadu technika.

Dá se říci, co vás na každém z veletrhů zaujalo nejvíce?
V Paříži je velká spousta věcí k vidění, takže navštěvujeme zejména ty výrobce a dodavatele, se kterými již spolupracujeme.  U nich bylo vidět, že pracují se zajímavými strukturami materiálu a metalickými barvami, zejména stříbrnou. Hodně experimentují – tapety, které se dříve používaly třeba do hotelových lobby, pro upoutání pozornosti, se dnes nebojí výrobci nabídnout i do bytových interiérů. Jen je transformovali do více klidné, méně okázalé podoby, takže se je nebojíte použít třeba v obývacím pokoji. Drahý odlesk materiálů převedený do různých forem – metalické odlesky, žíhání, to hlavně bylo vidět v Paříži.

Heimtextil rozšiřuje trendy vzniklé  v Paříži a přináší je v různých podobách od širokého spektra výrobců. Letos to bylo hodně v podání barev a vzorů a hlavně hodně lehkých, voálových látek, které jsou vzorované a hodně barevné.

20150312_145413

20150312_145520

Co tapety, také se na nich objevují květy?
V  tapetách se výrobci drží trochu střídmější formy. Květiny se objevují také, ale je to umírněnější. Nás zaujala například žluto zelená kombinace, ale nedá se říct, že by to byl globální trend. Každá firma má svou linii a v té se vyvíjí.

Takže barva roku Marsala se projeví také až za rok? Nebo, protože je to barva jen na rok, ani ji výrobci nestihnou zahrnout do výroby?
Upřímně, když se zamyslím, tuhle barvu jsem na veletrzích příliš nezaznamenal. Takže si myslím že tahle barva nastoupí buď za rok nebo se projeví v nějaké jiné formě – výmalby, která je snadno obměnitelná nebo drobnějších doplňků, keramiky. Řekl bych, že celkovým trendem na veletrzích byla taková neutrálnost. To znamená, že barva roku se k těmto neutrálním barvám dá krásně nakombinovat.

A ještě jeden trend. Dříve to bylo hodně o přírodních materiálech – len, bavlna. Dnes už je výrobci povýšili na kašmír, hedvábí – jsou přírodní ale luxusnější.

Je nějaká novinka z technického veletrhu?
V této sféře je to spíše o zlepšování. Nás nejvíc zaujala novinka od firmy Renson – konstrukce hliníkové pergoly, kdy máte konstrukci z jednotlivých hliníkových lamel které si natáčíte pomocí motoru. Vždy šlo pouze lamely natáčet, ale  odebíraly světlo interiéru, stínili jste si. Novinka je, že lamely se dokázou odsunout, odjedou ke straně, kdy vám zůstane jednoduchá geometrická kontrukce, která propustí světlo do interiéru.

Jak se vaši zákazníci staví k trendům? Vyžadují je nebo jim je Vy sami musíte doporučovat a ukazovat, jak je použít u nich v interiéru? Interiéry většinou zařizujeme na delší dobu a neměníme je tak často…
Jsou klienti, kteří to vyžadují, chtějí být trendoví. Na nás je najít jim ten správný trend, který bude u nich fungovat a neokouká se tak rychle. Vždycky je možnost si trend přizpůsobit. Je to věda, ale dá se vždy najít i nějaký střední proud a záleží také na zákazníkovi, jak je pokrokový a jakou má odvahu a je-li ochoten k častějším změnám.

Děkuji za rozhovor. Nabídku trendových výrobků si můžete prohlédnout na stránkách diamond design.